fbpx

Yksinkertaista syömistäsi – jaksa paremmin!

Niin syömisessä kuin treenaamisessa lähdetään usein kikkailemaan yksityiskohdilla, vaikka sille ei välttämättä ole tarvetta. On toki hyvä tietää, miten kannattaa syödä kun haluaa kasvattaa lihaksia tai pudottaa painoa, mutta loppujen lopuksi monella meistä tieto jo löytyy valmiiksi. Palaamalla takaisin perusasioiden äärelle ymmärrämme, että monipuolinen ja ravintorikas syöminen onkin yllättävän yksinkertaista. Tsekkaa nämä vinkit, oletko jo oikealla suunnalla kohti terveellistä syömistä ja parempaa hyvinvointia!

Täytä lautasesi hyvälaatuisilla hiilihydraateilla ja proteiinilla

Proteiinit tarjoavat välttämättömiä aminohappoja, joita kehomme ei pysty valmistamaan, ja ne auttavat pitämään kylläisyyden tunteen pidempään. Täytä joka aterialla noin kolmasosa lautasesta proteiinilla. Suosi esimerkiksi kanaa, kalaa, äyriäisiä, kananmunia, vähärasvaista punaista lihaa, papuja ja soijatuotteita. Loput lautasesta kannattaa täyttää hyvälaatuisilla hiilihydraateilla kuten vihanneksilla, kasviksilla ja täysjyvätuotteilla. Niistä saat energiaa, kuitua ja välttämättömiä vitamiineja ja kivennäisaineita.

Käytä rasvaa viisaasti

Pitkään kerrottiin aiemmin, että rasva on vihollisemme, mutta nyt tiedämme, että se ei ole totta. Terveellisen ruokavalion tulee sisältää rasvaa, kunhan se on terveellistä rasvaa. Hyviä rasvan lähteitä ovat muunmuassa kookosöljy, jolla voi kypsentää ruokaa, sekä pähkinät, jotka ovat todellisia energiapommeja. Muita terveellisiä rasvoja ovat oliivit ja ekstra-neitsytoliiviöljy, avokadot, pähkinävoi, kala ja kananmunat. Rasvoista kannattaa välttää tyydyttyneitä rasvoja sekä transrasvoja, jotka molemmat nostavat kolesterolia helposti.

Juo runsaasti vettä

On suositeltua juoda vähintään muutama litra vettä päivässä. Jos olet janoinen, olet jo kuivuneessa tilassa. Juo päivän mittaan aterioiden yhteydessä vettä ja panosta nesteytykseen liikunnan yhteydessä ja kuumina hellepäivinä. Jaksat paremmin kun nesteytät kehoasi.

Hyödynnä toimivia rutiineja

Monet ammattilaisurheilijatkin suosivat ruokavaliossaan usein samoja hyväksi todettuja aterioita, jotka sisältävät tasapainoisen määrän proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvoja. Kun pääateriat koostuvat monipuolisista raaka-aineista, on helpompi pitää ruokavalio terveellisenä. Jos smoothie toimii sinulle parhaiten aamulla nopeana ja kätevänä tapana aloittaa aamu, mikset voisi käyttää sitä jatkossakin. Toki jos haluat vaihtelua siihen, niin voit kokeilla vaihtaa väliajoin esimerkiksi smoothieen laitettavia hedelmiä ja marjoja. Vaihtoehtoisesti kokeile kaurapuuroa kreikkalaisen jogurtin ja marjojen kera. Vaihtoehtoja siis riittää. Rutiinit ehdottomasti helpottavat arkea ja kiireen keskellä ruoanlaitto on nopeampaa kun reseptit ovat tuttuja ja hyväksi todettuja.

Tärkeintä ennen kaikkea on kuunnella omaa kehoa ja miettiä omia tavoitteitaan. Kun perusasiat ovat syömisessä kohdallaan, on myös tavoitteet helpompi saavuttaa. Kaikkea voi syödä ja mitään ei tarvitse rajoittaa, kunhan syö kaikkea kohtuudella. Näin pystyt myös nauttimaan ruoasta ja elämästä enemmän.

Tekstin kirjoitti

Tomi Soikkeli/Personal Trainer ja Ravintovalmentaja

”Mitä teen seuraavaksi?” 

Haluatko tietää miten sinun tulisi koostaa ruokavaliosi kun haluat saada tuloksia nopeasti ja vatsan litistymään?

Jos haluat tarkan suunnitelman ruokavaliosi pohjalle, jonka avulla poltat rasvaa sekä olet energisempi.

Lisätietoa yksilöllisestä ruokavaliosuunnitelmastani löydät painamalla alta löytyvää linkkiä!