fbpx

Tunnetko tunteesi?

Tunnistatko tunteesi? Mikä tunne sinulla on juuri nyt? Koet syyllisyydentunnetta yhden suklaalevyn syönnin jälkeen? Kerron sinulle seuraavaksi, miksi ihmisen on tärkeää tuntea omat tunteensa ja pystyä tunnistamaan ne.  Se vaikuttaa merkittävästi siihen miten pystyt luomaan itsellesi pysyviä elämäntapamuutoksia.

Jokaisella meistä on erilaisia käyttäytymismalleja. Ne ovat hyvin vahvasti kiinnittyneitä tunteisiimme, toki myös esimerkiksi kulttuuriin. Jotkut hakevat helpotusta suruun syömällä, toiset puolestaan tekemällä kehoa suorastaan rankaisevan treenin. Onko kumpikaan näistä loppupeleissä hyvä ratkaisu? Ei.

Sinun olisi hyvä oppia tunnistamaan tunteesi, sillä niiden vaikutukset ovat suuria jokapäiväisessä elämässäsi. Ne vaikuttavat sosiaalisiin suhteisiisi, työhösi, vapaa-aikaasi ja ruokailutottumuksiisi. Erityisesti tilanteet, joissa töitä tuodaan niin sanotusti ”kotiin”, saattaa terveellisen aterian syömisen sijaan olla mielessä herkut ja nopea helpotus stressaaviin tunteisiin. 

Osittain herkkujen valinta saattaa tapahtua jopa ajattelematta. Tällöin kyseessä on tapa tai tunteiden ohjaama malli, jossa helpotusta saadaan helposti.

Tulee kuitenkin ymmärtää, ettei elämä ole helppoa, eikä sen kuulukaan olla. Sinulla on valta ja voit itse vaikutta siihen, kuinka koet erilaisia asioita ja kuinka paljon annat niiden herättämien tunteiden vaikuttaa omaan elämääsi. Toki tämä on toisille helpompaa kuin toisille.

Mitä erilaisissa tunteiden valloittamissa tilanteissa sitten oikein voi tehdä?

Ensimmäiseksi sinun tulisi tunnistaa tunne. Pysähdy ja tunne tunteesi. Opettele tuntemaan erilaisia tunteita ja nimeämään niitä. Erilaisten tunteiden tunnistaminen on todella tärkeää: mikäli emme tunnistaisi eri toimintaamme ohjaavia tunteita, kuuntelisimme niiden tuomia viestejä sokeasti. Tällöin fiksujen valintojen tekeminen olisi käytännössä mahdotonta. 

Tunnemieli, järkimieli ja viisasmieli

Tunteiden ja tunteidensäätelyn taitoja on monia, mutta oma suosikkini niin sanottu ”viisasmieli”. Sillä tarkoitetaan välitilaa tunnemielen ja järkimielen välillä. 

Tunnemielen, järki mielen ja viisas mielen toimintaperiaatteet välittyvät parhaiten seuraavan esimerkin kautta:

Jos tunnemieli, viisasmieli ja järkimieli menevät nälkäisenä karkki hyllyn eteen, lastaa tunnemieli monia erilaisia herkkuja kärryyn. 

Järkimieli puolestaan suhtautuu asiaan äärimmäisellä vakavuudella ja huomioi, että herkut aiheuttavat reikiä hampaisiin, aineenvaihdunnan hidastumista ja lihavuutta. Tämän jälkeen järkimieli jättää ottamatta yhtään herkkua. 

Viisasmieli taas on näiden kahden välillä ja lastaisi kärryyn yhden, sopivasti kaloreita sisältävän herkun. Viisasmieli suunnittelee syövänsä herkun lauantai-iltana uutisia katsellessaan, ja on jo ennakkoon pienentänyt tätä varten välipalan kaloreita.

Tunnemieli ohjaa usein käytöstä 

Edellisestä esimerkistä on helppo huomata, että tunnemieli on näistä se, mikä ohjaamaa useimpien toimintaa. Tunnemieltä käytetään silloin, kun raskaisiin tunteisiin halutaan saada nopeaa helpotusta. Myös perinteinen ”tekee mieli suklaata” -lause perustuu juuri tunnemielen aiheuttamaan reaktioon. 

Nälkäisenä tai mieliteon iskiessä ei arjessa pysähdytä välttämättä ajattelemaan. Tällöin jääkaapissa säilötty suklaa häviää alta aikayksikön suuhun. Mikäli valinta tehtäisiin viisasmielen kautta, tilanne olisi erilainen. Silloin ymmärrettäisiin, ettei painonhallinnan kannalta ole merkitystä, jos koko suklaalevyn syömisen sijaan naukkaisikin yhden suklaapalan Fazerin sinistä silloin tällöin, esimerkiksi ruokailun yhteydessä.

On toki tilanteita, jolloin tunnemielen käyttö on jopa ihan suotavaa. Esimerkiksi naimisiin meno voi perustua pelkästään tunnemielen käyttämiselle. 

Viisasmieli laihduttamisessa 

Viisasmieli on laihduttamisen kannalta kaikista hyödyllisin. Sen avulla tehdään tietoinen päätös, eikä anneta pelkästään tunteiden ohjata toimintaa. Tunnemielen käyttöä tärkeämpää on kuitenkin tunteiden tunnistaminen. Tunteiden tunnistamisen avulla pystyä määrittämään, mikä on juuri kyseiseen tilanteeseen sopiva selviytymiskeino.

Painonhallinnasta puhuttaessa on myös muistettava, ettei paino nouse tai laske lopullisesti yhdessä päivässä. Uudet elämäntavatkaan eivät iskostu syvällä oleviin tapoihimme parissa viikossa, vaan kyse on jatkuvasta tarkastelusta, tunteiden tunnistamisesta, uuden oppimisesta ja viisaan mielen käyttämisestä siten, että opimme uuden tavan tai selviytymiskeinon.

Tekstin kirjoitti tiimistä Joonas.
Joonas on erikoistunut varsinkin mielen haasteisiin. Hän on käynyt usean terveysalan koulutuksen ja jatkokehittää itseään jatkuvasti.

 

”Mitä teen seuraavaksi?” 

Haluatko tietää miten sinun tulisi koostaa ruokavaliosi kun haluat saada tuloksia nopeasti ja vatsan litistymään?

Jos haluat tarkan suunnitelman ruokavaliosi pohjalle, jonka avulla poltat rasvaa sekä olet energisempi.

Lisätietoa yksilöllisestä ruokavaliosuunnitelmastani löydät painamalla alta löytyvää linkkiä!