fbpx

Pitäisikö minun aloittaa lihaskuntoharjoittelu?

Mikäli olet joskus kysynyt itseltäsi tuota kysymystä, on vastaus siihen: ehdottomasti kyllä! Voit aloittaa lihaskuntoharjoittelun tai kuntosalilla käynnin, olitpa sitten nuori tai vanha. Saavutetut hyödyt ovat todella merkittävät ja ne auttavat sinua jaksamaan paremmin ihan tavallisessa arjessa. Lihaskuntoharjoittelun avulla voidaan vahvistaa merkittävästi lihaksistoa ja luustoa, sekä samalla vähentää kehon rasvakudoksen määrää. Lihaskuntoharjoittelu onkin ylivoimaisesti tehokkain keino muokata vartaloa ja on myös parasta terveysliikuntaa! Kun rasvakudos vähenee kehosta, ei paino kuitenkaan välttämättä laske. Se johtuu siitä, että aktiivinen lihaskuntoharjoittelu lisää kehon lihasmassaa. Lihasmassan lisääntymisestä on suuri hyöty, koska se parantaa aineenvaihduntaa. Parantunut aineenvaihdunta puolestaan parantaa elimistön insuliinin vaikutusta eli insuliiniherkkyyttä. Tutkimusten mukaan lihaskuntoharjoittelun on lisäksi todettu parantavan sokeritasapainoa tyypin 2 diabeteksessa. Kun ikää tulee lisää, lihasvoima vähenee asteittain. Parhaimmillaan lihasvoima on henkilön ollessa noin 30 vuoden iässä. Sen jälkeen lihasvoima alkaa vähitellen laskemaan ja keski-iän kynnyksellä vauhti kiihtyy entisestään, valitettavasti.

Lihaskuntoharjoittelun hyödyt

Lihasvoimaa tarvitaan, jotta voidaan selvitä arjen askareista. Muutaman kuukauden kestävä lihaskuntoharjoittelu voi lisätä lihasvoimaa huomattavasti: miehillä ja naisilla jopa 10–30 %. Lisäksi säännöllinen lihaskuntoharjoittelu vähentää lihaskadon (sarkopenia) muodostumista!

Tässä vielä listattuna muutamia asioita, joihin lihaskuntoharjoittelu vaikuttaa.

Säännöllinen lihaskuntoharjoittelu:

– helpottaa painonhallintaa

– parantaa sokeriaineenvaihduntaa

– ehkäisee lihaskatoa

– lisää voimaa arkeen

– vahvistaa luustoa

– parantaa kuntoa

Seuraavassa blogitekstissäni käsitellään eri liikuntamuotoja, joilla lihaskuntoharjoittelua voidaan lähteä harjoittamaan. Pysy siis kuulolla!

Tekstin kirjoitti tiimistä Jyri.

Jyri on muun muassa laihduttamisen ja kuntosaliharjoittelun kokemusasiantuntija sekä sairaanhoitaja. Hän on laihduttamisen lisäksi erityisen kiinnostunut myös lihasmassan lisäämisestä sekä treeniohjelmien tekemisestä.

”Mitä teen seuraavaksi?” 

Haluatko tietää miten sinun tulisi koostaa ruokavaliosi kun haluat saada tuloksia nopeasti ja vatsan litistymään?

Jos haluat tarkan suunnitelman ruokavaliosi pohjalle, jonka avulla poltat rasvaa sekä olet energisempi.

Lisätietoa yksilöllisestä ruokavaliosuunnitelmastani löydät painamalla alta löytyvää linkkiä!