Me kaikki haluaisimme olla joskus tuottavampia, vähemmän stressaantuneita, energisempiä ja luovempia työssämme ja arjessamme. Jotkut ihmiset saavat parhaimmat ideansa kuntosalilla ollessaan, toiset taas kävelylenkkinsä aikana. Samalla tavoin kuin syömämme ravinto vaikuttaa suuresti siihen, miten aivomme ja kehomme toimivat, myös liikunnalla on merkitystä.

Liikkuminen tehostaa luovuutta ja aivojen toimintaa

Me kaikki haluaisimme olla joskus tuottavampia, vähemmän stressaantuneita, energisempiä ja luovempia työssämme ja arjessamme. Jotkut ihmiset saavat parhaimmat ideansa kuntosalilla ollessaan, toiset taas kävelylenkkinsä aikana. Samalla tavoin kuin syömämme ravinto vaikuttaa suuresti siihen, miten aivomme ja kehomme toimivat, myös liikunnalla on merkitystä. Missä tahansa hehkulamppusi syttyykään, ei ole epäilystäkään siitä, etteikö liikunta vaikuttaisi positiivisesti luovuuteemme ja aivojemme toimintaan. Miten liikunta vaikuttaa aivoihimme, ja mitä meidän kannattaisi harrastaa, jotta ne toimisivat parhaalla mahdollisella tavalla?

Mitä hyötyä liikunnasta on?

Jokainen tietää tunteen, kun lähtee luontoon kävelemään ja aiemmin ongelmilta tuntuvat asiat ratkeavat kuin itsestään. Kävely rohkaisee luovuuteen niin sisällä kuin ulkona. Liikunta myös kohottaa mielialaa. Vaikka harjoittelusi ei tekisikään sinusta välttämättä onnellisempaa, voit silti hyötyä aivovoiman lisääntymisestä. Seuraavan kerran, kun juutut ongelmaan tai tarvitset inspiraatiota; kävele, hyppää pyörän selkään tai nostele vaikkapa painoja. Hyöty on kaksiosainen; sydämesi, lihaksesi ja luusi nauttivat, ja aivosi nauttivat lisääntyneestä luovuudesta. Jos et voi poistua toimistosta, mutta sinun on ratkaistava ongelma, kävele sisätiloissa tai tee lihaskuntoliikkeitä. 

Liikunta pitää sinut terveenä, mutta harjoittelu voi myös lisätä tuottavuutta kaikilla elämäsi alueilla. Liikunta ei ainoastaan ​​anna sinulle enemmän energiaa, vaan parantaa lisäksi henkistä kapasiteettiasi. Harjoittelun on osoitettu vähentävän stressiä, torjuvan väsymystä, parantavan suorituskykyä ja vähentävän sairaspoissaoloja. Matalatehoinen stressiä vähentävä liikunta taistelee kroonista stressiä vastaan, josta monet työntekijät usein kärsivät. Harjoittelun myötä myös unesi laatu paranee, joten heräät levänneenä ja valmiina ottamaan uuden päivän.

Liikkuminen jää usein vähemmälle kiireessä, mutta harjoittelun mahduttaminen aikatauluun itse asiassa lisää mielen kirkkautta. Liikunta ruokkii aivoja, mikä on välttämätöntä, jos aiot olla tehokkaampi kaikessa mitä teet. Kun aivosi toimivat täydellä teholla, keskityt paremmin, ja teet siten älykkäämpiä päätöksiä. Mitkä sitten ovat tehokkaimpia liikuntalajeja aivotoiminnan parantamiseen? Tässä listaamme neljä parasta vaihtoehtoa!

1. Kävely

Vaikka kävely onkin matalatehoista liikuntaa, se saa luovuuden virtaamaan tehokkaasti. Kävely töihin tai lounaskävely ovat yleensä yksinkertaista toteuttaa; ne nostavat sykettä ja ovat helppoja sovittaa aikatauluusi. Kävele päivässä vähintään 30 minuuttia tai kerää suositellut 10000 askelta, ja lisäät täten helposti omaa tuottavuuttasi. 

2. Jooga

Joogan harjoittamisen positiiviset vaikutukset kehittävät itsetuntoa ja lisäävät motivaatiota, jotka puolestaan ​​lisäävät ihmisen kykyä selviytyä paremmin stressikuormituksesta. Joogaa harjoittavat kokevat usein myös lisääntynyttä luovuutta, ongelmanratkaisukykyä ja korkeampaa energiatasoa. Käy kokeilemassa lajia joogatunnilla tai vaihtoehtoisesti voit löytää myös Youtubesta rentouttavia ja opettavia joogavideoita.

3. Matalatehoinen liikunta

Matalaintensiteettinen aerobinen harjoittelu on stressitilanteessa parempi vaihtoehto kuin kovatehoiset treenimuodot. Korkean intensiteetin harjoitukset sopivat erinomaisesti painonpudotukseen, mutta tuottavuuteen tähtäävässä harjoituksessa matala tai kohtalainen harjoitus on avainasemassa. Kävelyn lisäksi suositeltavia lajeja ovat esimerkiksi uinti, sauvakävely, hiihto ja hölkkä. Pyri pitämään liikkuminen peruskestävyystasolla.

4. Lihaskuntoharjoittelu

Paras kombinaatio aivotoiminnan parantamiselle on ehdottomasti aerobisen harjoittelun ja lihaskuntoharjoittelun yhdistäminen. Vaikka et pystykään tekemään kuntosalilla tunnin treeniä useana päivänä viikossa, jo lyhyet lihaskuntoharjoitukset päivän aikana piristävät kummasti. Tee lounastunnilla ennen syömistä setti punnerruksia tai tee taukoliikuntana kyykkyjä ja dippejä pöytää vasten. Vaikka käytätkin vain omaa kehoasi vastuksena, huomaat, että tietyissä liikkeissä se toimii yllättävänkin tehokkaasti.

Liikunta vaikuttaa aivoihimme monella tapaa. Jo siis lyhyt harjoittelu voi tuottaa tuloksia, eikä sinun tarvitse hikoilla tunteja saadaksesi aivosi huippukuntoon. Kun tunnet olosi onnellisemmaksi ja energisemmäksi, olet tehokkaampi kaikissa elämän tehtävissä. Tärkeintä on, että nautit liikkumisesta ja samalla myös elämästä enemmän!

”Mitä teen seuraavaksi?” 

Haluatko tietää miten sinun tulisi koostaa ruokavaliosi kun haluat saada tuloksia nopeasti ja vatsan litistymään?

Jos haluat tarkan suunnitelman ruokavaliosi pohjalle, jonka avulla poltat rasvaa sekä olet energisempi.

Lisätietoa yksilöllisestä ruokavaliosuunnitelmastani löydät painamalla alta löytyvää linkkiä!