fbpx

Järkeviä ruokavaihtoehtoja, joilla voit päihittää rajoittavat dieetit.

Kun puhutaan painonpudotuksesta ruokavaliomuutoksella, en pidä sanasta “ei”. 

En väitä, että voisit syödä mitä tahansa ja milloin tahansa. 

Uskon kuitenkin, että tehokkain tapa pudottaa painoa ja pitää se poissa on positiivinen ajattelutapa ruokaa kohtaan.

Mitä useammin sanot itsellesi “ei”, sen vaikeampi on ajatella mitään muuta kuin ruokaa, jonka kiellät itseltäsi – ja se ei ole paras tapa onnistua.

Totuus on se, että voit nauttia lempiruokiasi ja silti pudottaa painoa.

Mutta sinun pitää olla kuitenkin järkevä ja strateginen siinä, miten sovitat nämä kaksi asiaa yhteen.

Tässä on joitakin henkilökohtaisia suosikkejani terveellisille ruokavaihtoehdoille – ideoita joiden avulla voit palkita itseäsi, jotta tunnet olosi tyytyväiseksi sekä pudotat painoa vaivattomammin.

1. Korvaa suklaa suklaanmakuisella proteiinijuomalla

Kyllä, se on totta! Kaupoissa on paljon erilaisia suklaavaihtoehtoja jotka voivat olla todella vähäsokerisia mutta samalla erittäin kuitu -ja proteiinipitoisia. 

Minun suosikkini on tietenkin kylmä ja suklaanmakuinen proteiinijuoma, jonka päälle laitan vielä kämmenellisen murskattua tummaa suklaata.

Jos sekoitat blenderillä mukaan myös hieman jääpaloja, tuntuu siltä että syöt jäätelöä vain vähemmillä kaloreilla ja sokerilla – ja lisäksi saat siitä loistavia ravintoaineita.

2. Korvaa karkit pakastetuilla hedelmillä

Oletko karkin ystävä? Jos olet, niin suosittelen korvaamaan karkin pakastetuilla hedelmillä, kuten kirsikoilla, viinirypäleillä tai jopa paloitellulla mangolla.

Se ei voisi olla yksinkertaisempaa – laita vain mikä tahansa näistä hedelmistä pakkaseen tunniksi, ja saat siitä heti itsellesi makean herkun jolla on samantapainen koostumus kuin karkilla, mutta ilman lisättyä sokeria tai ylimääräisiä kaloreita.

Lisäksi hedelmät sisältävät kuituja ja antioksidantteja, joita et saa karkista! 

3. Korvaa öljyssä paistetut ranskalaiset uunissa paistetuilla

Vaikka pudotatkin painoa, se ei tarkoita ettetkö voisi nauttia rapeista ranskalaisista.

Kokeile naurista tai kyssäkaalia perunan sijaan – leikkaa ne vain ranskalaisten muotoisiksi, lisää hieman oliiviöljyä, mausta ne ja paista uunissa noin tunnin ajan 225 asteessa kunnes ne ovat rapeita.Lupaan että tulet tykästymään niiden makuun ja rapeuteen – ja ne ovat paljon terveellisempiä kuin öljyssä paistettu versio.

4. Korvaa normaali pizza kasvisversiolla tai minipizzalla

Joku päivä homma voi karata käsistä ja pizzaa vaan tekee mieli vaikka
mitä tekisi.

Sen sijaan että tilaisit yli 600 kalorin palan pizzaa ravintolasta, joka on täynnä rasvoja ja tyhjiä kaloreita niin tee minipizzoja, joissa voit käyttää portobello-sienten hattuja “pohjana”.

Leikkaa vain sienistä kannat pois, laita ne leivinpaperille ja paista niitä uunissa noin 15 minuutin ajan 150 asteessa pehmentääksesi sieniä. 

Laita päälle pizza -tai tomaattikastiketta ja hieman mozzarellaa, ja laita ne takaisin uuniin. 

Muutaman minuutin päästä sinulle on herkullinen ja kasvispohjainen, suussasulava minipizza. Niin helppoa, niin hyvää ja terveellistä.

5. Korvaa termi “repsahdus” ja käytä sanaa “palkitseminen”.

Sanan “repsahdus” käyttö ei ole hyvää mielellesi. Sen sijaan ajattele, että palkitset itseäsi. On täysin OK palkita itseään aina välillä. Sinun tulee elää elämääsi. Sen sijaan että solvaisit itseäsi, nauti hetkestä ja jatka sen jälkeen eteenpäin, jotta voit poistaa sen mielestäsi ja palata takaisin painonpudotukseen.

Lopputulos?
Painonpudotuksen ei pitäisi tuntua taistelulta, joka voitetaan tai hävitään, joka päivä. Jos se tuntuu siltä niin häviät aina. 

Lähesty asiaa positiivisella mielellä ja huomaat, että painonpudotus voi olla hauskaa ja nautinnollista, ja siitä tulee oikeastaan helpompaa eikä vaikeampaa ajan myötä.

Seuraavassa blogitekstissäni käsitellään eri liikuntamuotoja, joilla lihaskuntoharjoittelua voidaan lähteä harjoittamaan. Pysy siis kuulolla!

”Mitä teen seuraavaksi?” 

Haluatko tietää miten sinun tulisi koostaa ruokavaliosi kun haluat saada tuloksia nopeasti ja vatsan litistymään?

Jos haluat tarkan suunnitelman ruokavaliosi pohjalle, jonka avulla poltat rasvaa sekä olet energisempi.

Lisätietoa yksilöllisestä ruokavaliosuunnitelmastani löydät painamalla alta löytyvää linkkiä!