Syömäsi ruoka vaikuttaa siihen konkreettisesti, miltä sinusta tuntuu ja kuinka hyvin kehosi toimii päivittäin. Jokainen tietää tunteen raskaan ja rasvaisen illallisen jälkeen, jolloin mahdollisesti katuu syötyään liikaa ja turhan epäterveellisesti. Mitään ei kannata kokonaan itseltään kieltää ja herkuttelua saa olla myös terveellisessä ruokavaliossa. On kuitenkin hyvä tiedostaa, mitkä ruoat eivät välttämättä tue parhaiten terveellisiä elämäntapoja, ja tätä kautta on helpompi tehdä hyviä valintoja omassa arjessa. Tässä blogissa luettelemme 7 ruokaa tai ruoka-ainetta, jotka voivat heikentää immuunijärjestelmääsi.

7 ruokaa, jotka voivat heikentää immuunijärjestelmääsi

Syömäsi ruoka vaikuttaa siihen konkreettisesti, miltä sinusta tuntuu ja kuinka hyvin kehosi toimii päivittäin. Jokainen tietää tunteen raskaan ja rasvaisen illallisen jälkeen, jolloin mahdollisesti katuu syötyään liikaa ja turhan epäterveellisesti. Mitään ei kannata kokonaan itseltään kieltää ja herkuttelua saa olla myös terveellisessä ruokavaliossa. On kuitenkin hyvä tiedostaa, mitkä ruoat eivät välttämättä tue parhaiten terveellisiä elämäntapoja, ja tätä kautta on helpompi tehdä hyviä valintoja omassa arjessa. Tässä blogissa luettelemme 7 ruokaa tai ruoka-ainetta, jotka voivat heikentää immuunijärjestelmääsi.

1. Lisätty sokeri

Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö kuluttamasi lisätyn sokerin määrän rajoittaminen edistäisi yleistä terveyttäsi ja immuunijärjestelmääsi. Ruoat, jotka nostavat merkittävästi verensokeria, kuten runsaasti lisättyjä sokereita, voivat vaikuttaa negatiivisesti immuunijärjestelmään. Monet tutkimukset ovat yhdistäneet korkean verensokeritason heikentyneeseen immuunivasteeseen. Sokeristen ruokien ja juomien nauttimisen rajoittaminen voi siis edistää parempaa verensokerin hallintaa ja immuunivastetta.

2. Suolaiset ruoat

Suolaiset ruoat, kuten monet perunalastut, pikaruoka ja monet valmiseinekset voivat heikentää kehosi immuunivastetta, sillä runsassuolainen ruokavalio voi laukaista kudostulehduksen ja lisätä autoimmuunisairauksien riskiä. Suola voi myös estää normaalia immuunitoimintaa, muuttaa suoliston bakteereja ja edistää immuunisolujen muodostumista, jotka ovat osallisena autoimmuunisairauksien patogeneesissä. Siksi suolan ja runsaasti suolaa sisältävien ruokien saannin vähentäminen voi edistää tehokkaasti immuunijärjestelmääsi.

3. Prosessoitu liha 

Jalostetut lihat sisältävät usein runsaasti tyydyttyneitä rasvoja. Monet tutkimukset viittaavat siihen, että runsaasti tyydyttyneitä rasvoja ja vähän tyydyttymättömiä rasvoja sisältävät ruokavaliot voivat edistää immuunijärjestelmän toimintahäiriöitä. Lisäksi runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävät ruokavaliot voivat edistää systeemistä tulehdusta ja vahingoittaa immuunijärjestelmää. Lisäksi myös korkeissa lämpötiloissa kypsennettyä lihaa sisältävät ruokavaliot on yhdistetty lisääntyneeseen sairausriskiin ja voivat vahingoittaa immuunijärjestelmääsi.

4. Pikaruoka

Pikaruoka on yhdistetty moniin negatiivisiin terveysvaikutuksiin. Runsaasti pikaruokaa ja pitkälle prosessoituja ruokia sisältävät ruokavaliot voivat aiheuttaa tulehdusta, lisätä suoliston läpäisevyyttä ja aiheuttaa bakteerien epätasapainoa suolistossa, mikä kaikki voi vaikuttaa negatiivisesti immuunijärjestelmääsi. Pikaruoka voi sisältää myös kemikaaleja kuten ​​ftalaatteja. Ftalaatit voivat huuhtoutua pikaruokaan esimerkiksi pakkausten tai ruoanvalmistuksen aikana käytettävien muovikäsineiden kautta. Ftalaattien tiedetään häiritsevän kehosi endokriinistä eli hormoneja tuottavaa järjestelmää. Ne voivat myös lisätä tulehduksellisten proteiinien tuotantoa, mikä voi heikentää immuunivastettasi taudinaiheuttajia vastaan ​​ja aiheuttaa immuunijärjestelmän häiriöitä. 

5. Ruoat, jotka sisältävät tiettyjä lisäaineita

Monet elintarvikkeet, erityisesti ultraprosessoidut ruoat, sisältävät lisäaineita, jotka parantavat säilyvyyttä, rakennetta ja makua. Jotkut näistä voivat vaikuttaa negatiivisesti immuunivasteeseen. Esimerkiksi jotkin emulgaattorit, joita lisätään prosessoituihin elintarvikkeisiin parantamaan koostumusta ja säilyvyyttä, voivat muuttaa suoliston bakteereja, vahingoittaa suoliston limakalvoja ja aiheuttaa tulehdusta, mikä kaikki voi aiheuttaa immuunijärjestelmän toimintahäiriöitä. Ultraprosessoidut ruoat sisältävät lisäaineita, kuten emulgointiaineita, sakeuttamisaineita ja makeutusaineita, jotka voivat vaikuttaa immuunijärjestelmän toimintaan.

6. Pitkälle jalostetut hiilihydraatit

Pitkälle jalostetut hiilihydraatit, kuten valkoinen leipä ja sokeripitoiset leivonnaiset ovat korkean glykeemisen ruoan tyyppejä, jotka aiheuttavat piikin verensokeri- ja insuliinitasoissasi. Lisäksi puhdistettuja hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio voi muuttaa suoliston bakteereja, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti immuunijärjestelmääsi. Ravitsevien, kuitupitoisten hiilihydraattilähteiden, kuten tärkkelyspitoisten vihannesten, kauran, hedelmien ja palkokasvien, valitseminen jalostettujen hiilihydraattien sijaan tukee myös yleistä terveyttäsi.

7. Rasvaiset ruoat

Runsaasti tyydyttyneitä rasvoja ja vähän tyydyttymättömiä rasvoja sisältävä ruokavalio on yhdistetty usein immuunijärjestelmän toimintahäiriöihin. Runsasrasvainen ruokavalio voi myös lisätä alttiuttasi infektioille heikentämällä immuunijärjestelmääsi ja valkosolujen toimintaa. Tasapainoisen ruokavalion, jossa on runsaasti kuitua ja terveellisiä rasvanlähteitä, syöminen on hyvä tapa tukea samalla myös immuunijärjestelmääsi.

Tasapainoinen ja ravintorikas ruokavalio toimii parhaiten, jotta immuunijärjestelmäsi voi toimia optimaalisesti. Kun ruokavalio koostuu suurimmaksi osaksi terveellisistä ruoka-aineista, voi hyvällä omalla tunnolla välillä myös herkutellakin. Kaikessa syömisessä on kyse kohtuudesta, ja tällöin on myös helpompi pitää terveellisistä elämäntavoista kiinni!

Tämän tekstin kirjoitti

Tomi Soikkeli/Personal Trainer ja Ravintovalmentaja

”Mitä teen seuraavaksi?” 

Haluatko tietää miten sinun tulisi koostaa ruokavaliosi kun haluat saada tuloksia nopeasti ja vatsan litistymään?

Jos haluat tarkan suunnitelman ruokavaliosi pohjalle, jonka avulla poltat rasvaa sekä olet energisempi.

Lisätietoa yksilöllisestä ruokavaliosuunnitelmastani löydät painamalla alta löytyvää linkkiä!